Allmänna diskussioner

• Tack mottaget: 0

Replied by Anders on topic Allmänna diskussioner

Kan bara hålla med nån här som skrev att man ska ta ett frislag på Hellmyrs ,annars tycker jag Edsbyn till stora delar ägde matchen.Men nu ser jag fram emot annandagen då vi får en ny chans att tvåla dit dom riktigt.
11 dec 2015 20:48 #35535

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Tack mottaget: 6

Replied by JahaHärIgen on topic Allmänna diskussioner

Erik Persson svimmade alltså vid 4-4 målet! Krockade tydligen med Hellmyrs knä eller annan kroppsdel! Tyckte ju att han låg lite väl länge.
Hoppas allt är bra.

www.bandypuls.se/bandy/elitserien/erik-p...vi-skulle-ro-hem-det
Last edit: 11 dec 2015 20:50 by JahaHärIgen.
11 dec 2015 20:47 #35534

• Tack mottaget: 17

Replied by Spajk on topic Allmänna diskussioner

Surt o tappa segern i slutsekunderna. Kändes onödigt. Bollnäs fick in ett par konstiga bollar tyvärr.

Lite blandad insats av byn ikväll. Tycker det var ganska kontrollerat i större delen av matchen, men tycker att man målar in sig själva lite väl i hörnen ibland samt att det såg lite smått lojt ut i åkningarna emellanåt. Tycker det var ett ganska lågt tempo i matchen. Man borde ha kunnat säkra segern på ett bättre sätt när man hade 4-2, och det känns som man ger bort bollen lite väl lätt när man leder i slutet istället för att hålla i och spela runt. Men man ska inte glömma att Bollnäs hade hemmamatch, så det var ju större krav på dom att vinna ikväll. Surt o lite orättvist sett till hur matchen såg ut, men att få med sig en pinne på bortaplan är ju inte på värsta viset ändå.
11 dec 2015 20:16 #35533

Edsbyn borde försöka spela av matchen lite bättre. Istället för att ge bort bollen, försök med ett anfall som tar lång tid. Spela runt bollen.
Last edit: 11 dec 2015 20:19 by JahaHärIgen.
11 dec 2015 20:10 #35532

• Tack mottaget: 24

Replied by 1974 on topic Allmänna diskussioner

Surt på slutet där, men jag är ändå nöjd med poäng faktisk trotts att det känns väldigt snopet när det bli sådär.
11 dec 2015 20:06 #35531

Replied by Dagolino on topic Allmänna diskussioner

Det finns inte mycket som slår ett Bandymatch ute i någon minusgrad..

Sist jag såg Edsbyn fick man inte till åkningarna mot VSK. Ett bättre motstånd dock. Det stämde bättre idag.. just nu är jag otroligt besviken!!!
Vi ägde matchen i stort.. MEN att ingen tar ett frislag på Myran i hans åkning i matchens sista minut innan han gör 4-4 när man vet hans kompetens är för mig en gåta!
Bollnäs saknade 2 viktiga spelare.. och lyckas få oavgjort mot oss!
Nu är det dags att få upp lägstanivån!
Starkt av Bollnäs!
Svensk imponerar stort! Skirv 10 års kontrakt med honom! Matchens lirare!!
11 dec 2015 20:01 #35530

• Tack mottaget: 22

Replied by bynsupp on topic Allmänna diskussioner

Hur är det med intresset i Bollnäs egentligen? 2 230 pers i deras match prio ett? Bollnässupporter = framgångssupporter!
11 dec 2015 19:42 #35529

• Tack mottaget: 2

Replied by Magnus Ståhl on topic Allmänna diskussioner

Vägverkarn>> Jesper är kung :) där har man hittat 100% rätt med programledare, vet dock inte när nästa avsnitt kommer, finns nog andra som kan svara bättre på det känner jag men hoppas vi får se ett före jul vilket jag tror också

Väl mött i kväll och på annandan
"skjut mer i svensk bandy"
Last edit: 11 dec 2015 07:56 by Magnus Ståhl.
11 dec 2015 07:55 #35527

• Tack mottaget: 9

Replied by Vägverkarn on topic Allmänna diskussioner

Hallå alla bybor! En fråga, eller måste börja med att berömma Jesper för hans finfina jobb med intervjuer i magasinet han kör. Otroligt roligt för en genuint bandyintresserad att följa faktiskt. Men frågan är om någon vet när nästa kommer ut. Har sett alla tre och dem är riktigt bra må jag säga.
Sen till morgondagens match så hoppas jag att så många som möjligt åker från Edsbyn så att vi får en enorm inramning i matchen, dock hoppas jag ju såklart på hemmaseger som är oerhört viktigt eftersom sedan väntar Saik i två möten, Hua. Men väl mött imorgon å hoppas att så många som möjligt kommer...
10 dec 2015 23:13 #35525

ca 10 platser kvar just nu på bussarna till bns, BOKA BOKA BOKA 070-390 19 93

Sen ser vi till att hjälpa laget rejält i morgon, samlar ihop oss bra och gör vårt bästa!
10 dec 2015 17:58 #35524

• Tack mottaget: 26

Replied by Martin Landar on topic Allmänna diskussioner

27 timmar kvar nu tills bussen går ifrån Ön..

Jag vet inte vad man ska orda om det här i förväg, är det ens lönt?
De här matcherna tenderar att lämna alla rimliga förväntningar och all logik utanför och leva i sin egen lilla liga helt och hållet.
På gott och på ont.

Jag tycker för egen del att Bollnäs gått ungefär som förväntat, och att Byn gått exakt som förväntat. Edsbyns IF ligger på precis den poäng 'man ska' inför den här omgången enligt min högst personliga 34-poängskalkyl (34p bör ge 4-6e plats i tabellen när alla omgångar är spelade), även om poängen kommit till lite annorlunda än jag trodde. Jag kanske delar med mig utav den vad det lider..
För Bollnäs del handlar det nog mera om att man kanske haft större förväntningar än att det skulle gå så himla dåligt egentligen. Jag tror man tittar för mycket på de enskilda spelarna och för lite på lagbygget när man tippar dem till final, men vem vet, de kanske råkar få ihop det också till slut..?

Statistiskt så är det inte så vansinnigt mycket som skiljer oss åt efter 11 omgångar som man kanske skulle kunna tro.
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]

Efter vad jag förstår så var Hellmyrs punktmarkerad, Mickelsson hemma för hjärnskakning och Berlin alltså väldigt ensam igår när de föll mot Vänersborg.
Jag tror inte att punkmarkering är Byns grej alls, och hjärnskakningen på 'Mickel' var turligt nog av den mildare sorten, så nog tror jag vi får se Nr.20 på isen allt när det drar ihop sig. Räkna alltså med ett betydligt vassare Bollnäs på Fredag!

Hur länge Hellmyrs än klarar av att hålla boll när han väl fått tag i den (vissa spekulerar i att han skulle fixa en halvlek utan att bli fråntagen. Jag är böjd att hålla med.) så är han ingen övermänskligt duktig försvarsspelare egentligen, han har bättre offensiva kvalitéer. Det är inte bara att 'gå insida' där ändå, det lär göra ont i så fall, men det är ju rakt ingen omöjlighet alls.
Den andra kanten där Wiik och Helavuori huserar ser jag mera som Bollnäs största svaghet (Deras vänster, vår höger). Där är det ofta öppen gata om Westh inte hinner dit och täcka upp.. Kommer att bli bra lägen för t.ex. Popa att nå ända in där tror jag!
Appropå deras Nr.5 så tror jag att långa lyft och utkast är rättså lönlöst pga honom. Ungefär som mot Kalix när Englund plockade ner allt som vi skickade till väders..
Ett par-tre Edsbyspelare med boll och bra fart in mot deras straffområde (gärna ifrån höger, som sagt var) tror jag kan generera en massa målchanser i morgon. Om de skulle packa ihop sig nåt alldeles hemskt i eget straffområde så har vi två stycken som träffar mål ifrån 30 meter allt som oftast också. Nog ska Byn kunna få hål på dem på nåt vis!

Defensivt så gäller det ju för Byn att hålla koll på Berlin naturligtvis, Mickelssons skott, och i övrigt vara med när någon utav halvorna kommer med i anfallet, för då brukar de bli farliga! Annars har ju just 'uddlöshet' blivit något man förknippar med varumärket Bollnäs GiF, och även om Byn i år inte håller titel som seriens tätaste lag, så har man en fyrbackslinje som, när den fungerar på topp, är bra jäkla följsam och brytningsskicklig.

Jag känner, utöver vår Joel Edling förstås, inte till några frånfällen pga. sjukdomar och skador i dagsläget, vi hoppas såklart att inget utav den naturen dyker upp innan Jonas Kandell blåser igång i morgon. Jag har hört att man fortfarande inte blivit riktigt färdig med någon utav hallarna där borta, så förutsättningarna i övrigt kommer genom vädrets försorg, och som det ser ut så vankas det ca 2 minusgrader, uppehåll och tämligen lätt bris (2m/sek) ifrån sydväst. Kan bli hyfsat bandyväder då faktiskt.

Jag har bokat plats på bussen, har DU? Annars är det hög tid att göra det, ca en timme kvar i skrivande stund.

Väl mött på åsen, och HEJA BYN!!!
Följande användare sa tack: Magnus Ståhl, Martin Lindahl, Jonas Persson, Spajk, bynsupp, LgS
10 dec 2015 13:52 #35523

Webtips för den med lite match-abstinens, som dessutom gäller de två lag vi har kvar att möta i år:
Höjdpunkter VBG-BNS. (Bandypuls)
Matchreferatet ur Vänersborgs-perspektiv. (SvenskaFans)
10 dec 2015 09:22 #35521

• Tack mottaget: 12

Replied by Jonas Persson on topic Allmänna diskussioner

Tungt för Vägverket ;) :cheer:
09 dec 2015 20:08 #35520

Replied by Superbybo on topic Allmänna diskussioner

UNDERBART helt enkelt BRA o ROLIG BANDY. Kul att titta på och säkert rolig att spela. TACK för underhållningen i kväll.
09 dec 2015 05:48 #35519

Sådärja!

Pga. förkylning som verkar vilja göra ett extravarv i familjen så såg jag matchen på datorn ikväll, tillsammans med ca 700 övriga tyckte jag mig höra. Att det skulle vara gratis ikväll hade jag missat, men det gjorde mig ju absolut inget. För den intresserade kan jag också framföra att sändningen var helt och hållet felfri hemma hos mig. Inget hackande och inget strul alls. Å andra sidan har det alltid varit så de gånger Mittmedia INTE varit inblandade.
Vad det har för relevans eller praktisk betydelse vet jag inte, men det är min erfarenhet åtminstone, att strulet som varit alltid förekommit då det varit de som stått för sändningen..

Tycker att Byn gör en bra match mot ett skadedrabbat Broberg. Segern var odiskutabelt rättvis och det känns som att Byn 'låg på' i 70 minuter utav de 90 ungefär. Extra skönt att se att man gjorde det redan ifrån start den här gången! Nu kan vi förhoppningsvis slippa oroa oss för det där i fortsättningen..
Farmers gör också de en bra match överlag, och kolla gärna in Peter Axmans 'Snabbanalys' direkt efter avslag på Bandypuls . Inte så mycket för det han säger kanske, utan mera för hur han måste skrika i kameran för att överhuvudtaget höras alls. SÅ ska det vara att sända ifrån Svenska Fönster Arena! Mycket bra!!

Alla tummar upp för den här tillställningen och nu jädrar påbörjas en uppladdning som helt saknar motstycke..
Boka Buss!!! #invasionbollnäs
Följande användare sa tack: bynsupp, jh
08 dec 2015 20:57 #35518

• Tack mottaget: 1

Replied by jh on topic Allmänna diskussioner

Nu finns highlights ifrån kvällens match på play.staylive.se/edsbynsif/videoklipp/ det finns även lite annat smått och gott på playkanalen, bland annat highlights från tidigare matcher! Glöm inte att trycka på HD knappen för en bättre bild! :)
Last edit: 08 dec 2015 20:29 by jh.
08 dec 2015 20:27 #35517

Se till att boka buss till sopstationen såfort ni har möjligheten för bokningarna ramlar in i rask takt så vill ni vara säkra på att få plats i bussarna boka genast!
07 dec 2015 19:56 #35515

Ja fy öcken vecka vi har framför oss nu!

Alla inblandade runt planen vill bergsäkert påstå att de tar 'en match i taget' och att man bara har morgondagens drabbning för ögonen just nu, och så är det säkert också. Men ändå så får åtminstone jag för mig att vi i morgon Tisdag 19.00 i Svenska Fönster Arena lägger en grund till hur det kommer att se ut på Sävstaås på Fredag samma tid.. Det handlar om Onsdag och Torsdag framförallt.
Vilken känsla har man de två dagarna? Är man uppåt eller surig på träningen? Känner man sig nöjd eller besviken? Vill man revanchera sig eller jobbar man för att toppa en insats som var bra? Jag kan fortsätta men det blir meningslöst. Min poäng är att jag tror att såna saker påverkar, åtminstone på en individuell nivå, och finge jag välja så skulle jag hellre bytt ordningsföljden på motståndet faktiskt..

MEN, nu är det Broberg först ut och det är ett lag jag inte riktigt vet vart jag har i år.
Om man ska rekapitulera säsongen lite snabbt för Svenn.. Nä, Rexins gäng är det ju nu, så började man starkt med en lika retsam som hedrande uddamålsförlust mot ett oerhört hemmastarkt Vetlanda i SAPA-Arena, för att därefter spela oavgjort mot självaste Villa hemma på Hällåsen. Bara en poäng förvisso, men ändå ett styrkebesked med det motståndet!
Det här följde man upp med en mera 'planenlig' period där man vinner mot Kungälv och Kalix och faller mot Hammarby och VSK. Inget ögonbryn i världen höjdes väl över detta.
Sen händer något och man blir väldigt.. svajiga. Man vinner förvisso mot Sirius och Gripen borta, men med uddamålet båda gångerna. Det antydde att något inte stod riktigt rätt till tycker jag, och det verkar totalt tvärtemot hur man inledde serien. Därefter kollapsar man fullständigt mot Vänersborg på hemmaplan (1-9) och även om jag är ganska säker på att Joakim Hedqvist haft kvällar när han åtnjutit högre popularitet i Söderhamn än just den kvällen, så var nog de flesta Brobergs-supportrar ändå mera fokuserade på hemmalaget och krisen som tycktes ha slagit till. Var det en tillfällig svacka eller hade man blivit så dåliga? Vad skulle man göra? Det svaret levererade Broberg mycket snyggt när man besökte Bollnäs förra veckan och med den normala "Brogergs-farten", giftiga omställningar och snabba passningsspel tvingade dem till 90+nånting minuters jämn kamp som ändå till sist slutade 5-4 i hemmafavör.

Efter den matchen så skrev man på Bandypuls att "Broberg tvättat bort skammen", och det kan mycket väl vara så att den struliga perioden man haft är över. Det vill nog till om man räknar med att ta sig till slutspel åtminstone. Någon jag tycker att man glömde att skriva så värst mycket om var Nr.24 Filip Skoglund, som låg bakom det mesta i offensiv väg för Söderhamnarna. Kul att se en sån person, en talang (född 92) som dragits med en skada och som kämpat med den äntligen få lov att vara hel och, jag vet inte om 'blomma ut' är rätt uttryck, men åtminstone spela närmare sin potentiella nivå, än tidigare. Han spelade fram till 2 mål mot Bollnäs och gjorde ett eget också. Här har Edsbyn en utmaning i morgon, och jag tror att om man kan störa honom redan i mitten så att han inte får så mycket tid att leta de bra (läs: farliga) passningarna så är mycket vunnet!
Ett annat stort hot som kanske är mera välkänt är ju Nr.10 Martin Söderberg som väl inte behöver någon närmare presentation. Han är också född -92 och kan ju göra mål ifrån precis alla lägen som finns och inte finns. Första gången jag såg honom på is så spelade han i Edsbyns P20 och sköt ifrån säkert 35 meter med ryggen mot mål upp i översta maskan i krysset.. Tur vi har två backar som verkar gå igång på nåt sätt av att täcka skott med precis vilken kroppsdel som helst som finns tillgänglig, det lär behövas!

Broberg för mig är ett farligt lag som inte transporterar så mycket boll, utan förlitar sig mera på precisa, öppnande passningar och vältajmade åkningar, vilket man är väldigt duktiga på. I kombination med att man av gammal hävd gärna åker ruskigt snabbt överlag så har man en tendens att 'dra isär' sin motståndare och på det sättet också öppna de ytor man behöver för att göra 'sin grej'. Ett gott skytte besitter man, med flera potentiella målgörare vid varje anfall då man oftast kommer med mycket folk, och jag tycker att allting talar för att Byn måste upp i nivå för att ta hem det här.
Den här nya tendensen att 'sova över' de första 20 minuterna i varje match måste upphöra. Det funkade nästan mot Kalix (även om man drog till med hela första halvlek den gången), det funkade inte mot VSK, det gick bra mot Sirius men mot Broberg kommer det rakt INTE att gå.

Se till nu ni som har möjlighet att ta er iväg, att boka bussen till Bollnäs på Fredag redan nu! Lägg sen den matchen lite åt sidan så länge och kom till Arenan på Tisdag! Det här kan mycket väl bli en sån tillställning där laget som har läktarstödet med sig blir det lag som åker av planen med två poäng. Brobergs supportrar kommer naturligtvis att vara där och skräna, så Farmers måste ta läktarmatchen med dem och vinna den!

HEJA BYN!!
07 dec 2015 11:44 #35513

Se till att boka buss till fredag nu. Info finns på startsidan.

Bokningarna rullar på i en otroligt hög fart och buss nr 1 håller på att fyllas redan.
06 dec 2015 11:44 #35511

Replied by Urban S on topic Allmänna diskussioner

Idag lördag 5 december spelas två matcher för våra äldsta ungdomslag hemma i Svenska Fönster Arena. Klockan 14:00 spelar P18-laget match i pojkelitserien mot Västerås. Vid vinst går laget upp på första plats i tabellen.

Kl 17:00 spelar P20-laget match mot Vänersborg i juniorelitserien, vid vinst för vårt P20-lag klättrar laget upp bland de fyra första lagen ovanför slutspelsstrecket.

Nytt för i år är att endast de fyra första lagen i pojkelitserien och juniorelitserien går till slutspel. Därför blir varje match viktig då konkurrensen är hård i bägge serierna. Motståndare som Villa, Vetlanda och Sandviken inger stor respekt i både P18 och P20-serierna. Dessutom finns flera andra duktiga lag i serierna såsom Västerås, Sirius, Motala (P20) och Bollnäs (P18) med flera.

Välkomna ner till Svenska Fönster Arena för att följa lördagens mather. Cafe Kuben är öppet så klart.
Last edit: 05 dec 2015 08:57 by Urban S.
05 dec 2015 08:56 #35510

Helt sjukt vad laddad man börjar bli för kommande vecka... Derbyveckan!!!

Hoppas på rejält med folk här hemma mot Broberg så vi kan bära hem 2p i första derbyt för säsongen och sen...

Då ska vi fullkomligen INVADERA sopstation och hoppas ALLA åker med farmers bussar så skapar vi en helt sjuk stämning där bortanför östanåbron.

Bokningar till bussar kommer inom kort och jag kan med säkerhet säga att ni inte tar er tur å retur för en billigare peng.

Snart kör vi!! Heja byn!
03 dec 2015 21:26 #35509

• Tack mottaget: 4

Replied by on topic Allmänna diskussioner

Fin match i går på arenan. Mycket positivt att se. Byn spelade med hög fart. fint passningsspel och väldigt lite hemvändningar. Beror väl också på att Sirius inte var så bra att stänga till alla åkvägar som de flesta lagen är idag. Vad som också gladde mig var att se Liws spel fungera så bra, det var ett tag sen sist. Och kul att se Kuben göra mål. Vad jag inte riktigt förstår är att Sirius kunde göra fyra mål på så få chanser. Om Svensk hade varit med hade han kanske stått i vägen.
02 dec 2015 07:28 #35508

Skönt att vi är på banan igen inför detta lilla uppehåll!

Jobbade ikväll tyvärr så missade matchen så man var bra nog nervös under första 20min när det stod 0-2 och man inte förstod vad som pågick...

Nu laddar vi i en vecka sen JÄKLAR är det derby och då ska det vara påkopplat på både läktare och plan från matchminut 1!
01 dec 2015 22:18 #35507

Och tack för segern ikväll byn, bra!
01 dec 2015 21:11 #35506

Borde köra inför du Matin!
Följande användare sa tack: admin
01 dec 2015 21:08 #35505

Ja.. Matchen mot VSK var speciell. Jag tycker de iaf visade lite mänsklighet efter 3-0 när de samlade sig och satsade på kontringar och hörnfiske istället för den där total-bandyn de körde över byn fullständigt med de första 20 minuterna. Det höll ju på att kosta dem matchen också innan de tog sin TO och återgick till vinnande koncept.
De fick lite väl många möjligheter att ställa om på oss också genom gratisbollar ungefär mitt på planen.. Att falla med 5-2 där borta är absolut ingen katastrof på nåt sätt och jag tycker att byn långa stunder visade att man kan vara farliga, även mot gröna jättar, även när spelet inte klickar i som det ska. För det gjorde det verkligen inte!

Sirius då?
Ska på papperet vara hur mycket enklare som helst. Hur det väl blir på isen återstår ju dock att se.. Om jag inte minns helt galet så snuvade de oss på poäng här hemma förra säsongen? Viktor Broberg var vass då och lär inte ha blivit sämre i år. Det är väl främst omgivningen runt honom som ändrats och till det sämre, får man väl tillstå att säga utan att vara elak.
Det ser ut att vara Nr.11, Markus Kumpuoja, som ska 'göra det' för sirius i år. 8 mål och 3 assist ifrån den mannen hittills och då har laget bara producerat 21 mål totalt, så vilken spelare våran Väli ska rusa på vid hörnor borde stå ganska klart..
Man har ett intressant framtidsnamn i truppen också i junioren David Thorén. Jag får för mig att det är hans andra säsong med a-laget, men kan ha fel. Han har hursomhelst stått för 2 mål och 3 assist, spelar med Nr.30 på tröjan och kan vara värd att hålla ögonen på.

Det spelas den där andra is-idrotten där de har jättelånga klubbor som de åker och hackar på allting med en dryg mil österut i kommunen ikväll (Alfta möter Lindefallet) och Svenska Fönster har i sin outgrundliga visdom beslutat att bjuda alla anställda på gratis inträde dit just ikväll, men jag hoppas ändå att få se många ansikten i Arenan när det är HELT GRATIS INTRÄDE FÖR ALLA!
Så ta med alla barnen vare sig de vill eller inte, svärmor, farfar, ja alla ni kan stuva in i bilarna och muta med vad som behövs, då sponsorpengen till föreningen växer för varje skalle som passerar vändkorsen ikväll..

Väl mött i Arenan, och HEJA BYN!!
Följande användare sa tack: admin
01 dec 2015 12:53 #35504

Känns lite bättre idag, men JAG hatar fortfarande alla jävla urvändningar, blir lättläst för motståndarna. Det är ju så mycket roligare om man spelar en offensiv och rak bandy med hela laget inblandat. I vissa matcher gör man de och då fungerar även den defensiva biten. Slut gnällt från mig den här gången. Nya tag och en massa folk ner till Ön mot Sirius, OBS det är GRATIS INTRÄDE så nu finns inga ursäkter att sitta hemma. Ha de alla därute i vida världen.
30 nov 2015 07:23 #35503

Kan bara hålla med tidigare skribenter med min egna reflektion..

Höga förväntningar har jag alltid när Edsbyn spelar! Inte minst då de möter VSK. Att äntligen få se grabbarna här i Västerås är nu tack vare Tillberga en högtid som sker 2ggr per säsong. Magsjuka gjorde dock att jag idag fick se matchen framför datorn.

Tre minuter tog det innan jag fick första smset från en av grabbarna ”Jag har inte hunnit äta färdigt första korven och det står redan 1-0  ”
Efter 11 minuter åkte Jonas Nilsson upp på vänsterkanten och serverade Bergström framför vårt mål till 2-0. Att ledarstaben tog timeout efter 2-0, dock tog det till 15.45, innan det ”hann bli” tre noll var positivt!

Tid 20.58 skapade vi får första farlighet genom M Frid som dock sköt utanför och i ett anfall strax efter gjorde VSK 3-0 på frislag stenhårt i nättaket och inte en chans för Karlström att reagera! Tycker inte han kan lastas för något av målen.

Efter 35 minuter gjorde vi äntligen mål och reducerade till 3-1. Det kändes som att något positivt hände. Vi fick samspelet att fungera bättre och fick med oss det positiva även till början av andra då Hammarström efter inspel mitt i slottet sköt 3-2. Ett mål som kom från ingenstans. Skulle matchen trots allt vända? Hoppet tändes i alla fall även om VSK kändes starka.

Det som hände sen var att VSK tog timeout och ganska snabbt därefter forcerar in 4-2. Då Gröhn gjorde 5-2 med sju minuter kvar var matchen definitivt avgjord.
I denna adventstid hörs mycket samstämmig skönsång från många kyrkor och körer! För att adventsmusiken skall vara ljuvlig ställs krav på sångarna sjunger i samklang. Gällande bandy har Ola Johansson sagt till mig en gång att när åkningarna inte stämmer kan det se lojt ut då spelare får segåka för att vänta in varandra. Gällande samklang mellan spelarna vann VSK större än siffrorna på tavlan angav. De hade bättre harmoni i sitt spel och fick passningarna mycket oftare till rätt adress då våra passningar till anfallarna allt som ofta rann ut i den berömda sanden.

Matchen var ingen bandypropaganda men VSK hade en godkänd dag men vi kan bättre känns det som. VSK har nu sju raka segrar, imponerande. Viktigt att fokus framöver ligger i att inte ge motståndarna psykologisk medgång med tidigt insläppta mål. Något för ledarna att ta tag i.
Det positiva i år är att alla lag kan slå alla. Det skiljer endast 4 poäng mellan serieledarna och plats 5.. Vi ligger 7:a dock med en match mindre spelad än ett fåtal lag. Trots dagens insats ser jag med rödblåa ögon positivt på fortsättningen av denna säsong under förutsättning att vi ser till att täppa igen från start!
Last edit: 29 nov 2015 21:59 by Dagolino.
29 nov 2015 17:11 #35502

Replied by O.M on topic Allmänna diskussioner

Länge sedan det kändes bra med ett uppehåll, men nu hör det inget alls helt plötsligt.
Last edit: 29 nov 2015 16:26 by O.M.
29 nov 2015 16:25 #35501

Är så jävla less på denna jävla bakåt bandy, titta på Västerås , bryter man bollen så pang anfaller man, fyra, fem spelare trycker på direkt, bollen spelas FRAMÅT och pang så är det målchans. Kommer Byn så gör vi det en och en och ingen att spela framåt på, alla ligger bakom. Bryter vi ett anfall så spelar vi hem boll jäveln ända till Svensk innan vi anfaller. Byn spelar okej efter timeouten men JAG blir så less att man hela jävla tiden vänder ur så att man måste möta HELA laget igen, förstår om man gör det ibland men inte varje anfall. Man tappar bollen i så många farliga lägen med denna JÄVLA URVÄNDAR BANDY. Vi möter väl Sveriges bästa lag men vi behöver väl inte hjälpa dom till vinst genom att undvika att anfalla med HELA laget. Kanske dags för OLA o HASSE att komma med lite mental träning till spelarna. Blir så jävla oroligt när man släpper in ett mål. Vi hade alldeles för mycket bolltapp i fel lägen idag. Dom som får godkänt av mig idag är Svensk, Carlström och Väli trots 5 insläppta mål. Resten måste försöka spela upp sig rejält annars förlorar vi mot Sirius också. Förlåt om jag spyr galla, men känner mig så JÄVLA less bara.
Tittade på BANDYPULS idag och undrar är det så här dålig kvalitet kan JAG inte förstå varför man inte kommer och tittar på matchen LIVE istället. både första och sista gången jag kommer använda denna tjänst i år.
Stefan J Knåda
29 nov 2015 16:23 #35500

Helt sanslöst att vi ska starta matcherna så förbannat jävla uruselt. SKÄRPNING!!!!!!!! Blir tokig snart.
29 nov 2015 15:47 #35499

• Tack mottaget: 13

Replied by Titan Catapult on topic Allmänna diskussioner

Tjuvkämpa så snor vi en pinne efter kvittering av Wikblad i 84:e.
29 nov 2015 14:56 #35498

Replied by DP on topic Allmänna diskussioner

Vi hade ju inte en chans första halvtimmen. Framför allt offensivt var det klent. Men mot slutet såg det ändå hyfsat ut. Känns som Oscar J visade att det går. Smickrande med 3-1 i paus.
29 nov 2015 14:50 #35497

Oj, en kvart har gått av matchen. Västerås har haft fem hörnor, Edsbyn inte en enda. Kämpa nu Edsbyn!
Känns som ett bra val att Edsbyn tar timeout redan nu.

Edit: 3-0 till Västerås nu, ack å ve. Tre senaste matcherna har Edsbyn verkligen börjat sina matcher dåligt.
Last edit: 29 nov 2015 14:32 by JahaHärIgen.
29 nov 2015 14:17 #35496

Kommer bli en tuff match idag, tror på 3-2 i halvtid till Västerås, sedan vänder Byn och vinner med 6-4.
29 nov 2015 07:46 #35495

Replied by O.M on topic Allmänna diskussioner

Det som händer i Bollnäs är "aldrig mera lagom"..
28 nov 2015 18:01 #35494

TRÅKIGT!!! Att inte få träffa er på söndag!

Gällande säsongens negativa överraskning.. Vad händer i Bollnäs ??
Hela tiden har jag tänkt nu.. kommer de igång!

Det finns 1 sak som är MYCKET positiv för bandyn!
I år verkar det som alla verkligen kan slå alla!

Trevlig helg!
27 nov 2015 21:08 #35493

Bussen till Västerås tyvärr inställd p.g.a. för få anmälningar!

Nya tag till derbyt mot Bollnäs fredag 11/12

Nästa hemmamatch är på tisdag den 1/12 då Sirius gästar arenan (o.b.s. ändringar efter det att t.e.x Magasin Edsbyn kom ut)
27 nov 2015 16:45 #35492

• Tack mottaget: 4

Replied by on topic Allmänna diskussioner

Jag tycker att vi måste komma ihåg att isen i Kalix inte var den Byn är vana vid. Den kan förklara mycket av felpass och tappade bollar. Det här var första matchen Byn spelade utomhus i år. Dom försökte med lyror i stället. Men det gick inte alls. Och det gick inte i försäsongsmatchen mot Kalix heller. Englund tog varenda lyra. Synd bara att man inte klarade Hellmans utkast. Och var inte Kalix första mål offside?
26 nov 2015 11:13 #35491

Ja vad tusan.. Första 5-10 minuterna tycker jag att byn uppträdde hyfsat kontrollerat och lugnt. Sen var det slut med det.
Jag själv kan inte slå en passning på, knappt få iväg bollen öht, 30 meter så man är väl inte i position att gnälla MEN.. Det såg ut som att man var totalt ointresserad, varpå man växlade upp till någon slags ängslig panik. Det mentala mellanläget att vara laddad och fokuserad missade man liksom. Jag vet inte.. Det såg SLARVIGT ut, helt enkelt. Tappade bollar, felpass, man får inte bollen med sig i en enda situation och är aldrig först på andrabollarna. Suck, pust och stön.
Det blev bättre i andra halvlek, och särskilt mot slutet när man börjar åka fortare, men det är så dags då..

Men Kalix var bra, det ska man inte ta ifrån dem. De gör förmodligen säsongens bästa match hittills.
Björn Hellman i målet gjorde många bra saker och räddade där det "ska vara" mål flera gånger, samtidigt som hans långa och konstigt höga utkast kändes farliga varje gång. Han gör en stormatch. Norin åkte som en rapp liten kattunge och var ett konstant hot i våra bakre led. "Nya ryssen" i Kalix var farlig med sin fart och förmåga att leverera boll rakt igenom vårt lag.

Den största behållningen man får ifrån detta som Edsbysupporter måste vara Sargvaktens texter, både inför och efter - Läs båda!
När du gjort det så känns det lite bättre.
26 nov 2015 10:57 #35490

Första halvlek var rent usel måste man ju ändå säga... Tyvärr! Tyckte vi slog alldeles för mycket lyror och förlorade nästan samtliga dueller där och fick anfall på anfall emot oss.

Aja, nya tag på söndag! Då ska VSK få smaka på ett riktigt lag från hälsingland. HEJA BYN!
25 nov 2015 22:10 #35489

• Tack mottaget: 8

Replied by LgS on topic Allmänna diskussioner

Vi får trösta oss med att "toppmötet" avgjordes i 95:e minuten till Västerås fördel.
25 nov 2015 20:22 #35488

Edsbyn kändes väldigt ofarliga under hela matchen. Högerkanten eller lyra. De hade svårt att få till någon farlighet. Kanske det blev så tack vare Kalix som spelade bra. Aja, tror spelarna kommer vara sugna för en vinst vid nästa match, som är mot Västerås borta!
Last edit: 25 nov 2015 20:16 by JahaHärIgen.
25 nov 2015 19:58 #35487

• Tack mottaget: 9

Replied by admin on topic Allmänna diskussioner

4-3 slut.
25 nov 2015 19:55 #35486

Testa www.bandyrapport.nu/ , segt men funkar.
Edit: Okej, sidan laddar inte matcherna idag. Tråkigt.
Last edit: 25 nov 2015 19:35 by JahaHärIgen.
25 nov 2015 18:51 #35484

• Tack mottaget: 21

Replied by perrra on topic Allmänna diskussioner

Timeout innan det rinner iväg tack.
Det är visserligen nästan lika slarvigt hos Kalix men vi måste göra nåt innan matchen är körd.
25 nov 2015 18:33 #35483

Replied by lep41 on topic Allmänna diskussioner

Elitrapport fungerar inte ikväll heller !!!!
25 nov 2015 18:27 #35482

Replied by DP on topic Allmänna diskussioner

Vilken offside det var på Kalix mål!
25 nov 2015 18:08 #35481

• Tack mottaget: 13

Replied by ERF159 on topic Allmänna diskussioner

25 nov 2015 17:39 #35480

• Tack mottaget: 21

Replied by perrra on topic Allmänna diskussioner

Ni hinner precis se senaste Magasin Bandybyn innan matchen!
Programmet blir bättre och bättre för varje avsnitt.
Denna gång gästar Svenne Olsson och han har en massa intressant att säga om landslaget och bandy i allmänhet.
bandyplay.se/watch/868
25 nov 2015 16:43 #35479