Allmänna diskussioner

• Tack mottaget: 12

Replied by oj oj on topic Allmänna diskussioner

Ja, byn har ju bevisat några gånger att man är bäst när det gäller, till skillnad från andra lag.
09 feb 2019 06:13 #41351

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Tack mottaget: 9

Replied by admin on topic Allmänna diskussioner

Ja det är svårt att veta. Sen skulle de lika gärna kunna resonera som jag skrev om byn också, tror inte nån vill möta oss i en direkt avgörande.
09 feb 2019 05:47 #41350

Tror nog Villa väljer Vsk ändå, byn har gjort två bra matcher mot Villa i serien och efter förra året så känns det som dom inte ska "våga" välja byn.
Men en match kvar, vi kanske slarvar bort fjärde platsen också? med en onödig förlust mot ett sämre lag igen.
Last edit: 09 feb 2019 04:50 by oj oj.
09 feb 2019 04:48 #41349

• Tack mottaget: 9

Replied by admin on topic Allmänna diskussioner

ÖNNN skrev: Kan mycket väl tänka mig Villa välja VSK med tanke på att dom vann med 7-0 mot dom senast...
Känns som Villa har lite svårare med Byn faktiskt.

Nä, ikväll såg Byn väldigt bra ut tycker jag. Och jag tror att Villa kan höja sig något över dagens prestation också. Så just nu är det bara att konstatera att Villa har det bättre (bästa) laget.

Men VSK slog dem hemma och i finalen i Svenska Cupen. Möjligen skulle de kunna resonera att de tar dem i fem matcher med start hemma och att det är värt det för att slippa dem i final.
08 feb 2019 22:52 #41348

• Tack mottaget: 1

Replied by ÖNNN on topic Allmänna diskussioner

Kan mycket väl tänka mig Villa välja VSK med tanke på att dom vann med 7-0 mot dom senast...
Känns som Villa har lite svårare med Byn faktiskt.

Nä, ikväll såg Byn väldigt bra ut tycker jag. Och jag tror att Villa kan höja sig något över dagens prestation också. Så just nu är det bara att konstatera att Villa har det bättre (bästa) laget.
08 feb 2019 22:38 #41347

• Tack mottaget: 23

Replied by 1974 on topic Allmänna diskussioner

Trots förlust så tycker jag vi gjorde en av de roligaste matcherna rent spelmässigt.
Två bra lag men Villa blev för tunga till sist.
08 feb 2019 20:28 #41346

• Tack mottaget: 13

Replied by bahnhof on topic Allmänna diskussioner

Vi har blandat bra med mindre bra resultat, vinst mot Broberg och Falun så hade det sett bätte ut, men villa har fler spelare och en dyrare trupp så de orkar presse under en längre period, vi hade behövt ett tidigt mål i andra för att kunna få energi. Ser inget lag i Sverige som matchar villa, Västerås har också varit ojämn men hade en nötte höstsäsong än byn. Jag hoppas verkligheten att vi sluter upp mot miljonklubben för att kunna utmana.
08 feb 2019 20:03 #41345

• Tack mottaget: 4

Replied by Rödblå falabo on topic Allmänna diskussioner

Bra 1:a
Dålig 2:a

Går vi till semi får vi tyvärr möta Villa.
Kan inte se att Villa väljer VSK före oss tyvärr.
08 feb 2019 19:59 #41344

Värvar man två landslagsspelare så ska man vara lite bättre, skillnaden är bredden, ska man ikapp vill behövs det en kvalitetsvärvning.
08 feb 2019 19:55 #41343

Sjukt spännande ikväll, fantastiskt 1-0 av Wikblad!!
08 feb 2019 18:31 #41342

• Tack mottaget: 7

Replied by Spajk on topic Allmänna diskussioner

Det var några rejäla avslut igår ikväll. Det kändes som om varenda mål var en missil i nättaket!
07 feb 2019 07:11 #41341

Burvall Jonsson ser ut att va grym ikväll! En av de allra viktigaste spelarna det..
06 feb 2019 19:00 #41340

• Tack mottaget: 16

Replied by JW on topic Allmänna diskussioner

Det var en riktig drapa från "kusinen" här nere :)
Min reflektion från VM var att våra svenska spelare, i intervjuerna efteråt, lät väldigt lika som det brukar låta efter finaler som Byn vinner. Det var många kommentarer i stil med: "vi var egentligen det bästa laget", "de gör bara mål på hörnor", "de hade bara tur", "domaren missade nån blåsning i 73:e minuten" o.s.v..
Inga större reflektioner om det egna spelet, varför man tappade matchen och lät ryssarna ta över rejält i andra halvlek.. Framför allt inga erkännanden av kvaliteten i det ryska laget.
För att lämna VM. Nu hoppas jag att alla hemmaspelare har hunnit vässa formen i lugn och ro. Jag är ju i grunden feg så jag undviker helst Bollnäs i kvarten (blir garanterat BGIF om vi blir fyra/femma). Så väldigt gärna plats 3 till Byn och Vänersborg med bara inomhusmatcher.
Följande användare sa tack: oj oj, ÖNNN
04 feb 2019 18:51 #41339

• Tack mottaget: 20

Replied by Olas kusin on topic Allmänna diskussioner

Egentligen är det svårt att uppbringa kraft för att orka säga något om bandy-VM men jag kraftsamlar ändå efter att ha sett Sveriges dödgrävarbandy i finalen.

Det är för mig obegripligt hur ett sådant stjärnfyllt lag så konsekvent vägrar att anfalla. Inget ont om Svenne som person, tvärt om, men som förbundskapen är han både ett praktfullt och dötrist fiasko.

Bandy-VM kunde i år faktiskt ha fungerat som ett skyltfönster för lirarnas sport. Det var fullt i arenan och SVT sänder på bästa tid. Där och då väljer Svenne och Sverige att försöka försvara sig till guld mot ett ovanligt svagt rysk lag. Dessbättre höll inte taktiken och Ryssland – som faktiskt valde att köra i andra halvlek – vann rättmätigt.

Hur tänker Svenne här? Oavsett sport – vem vill se och lockas av ett lag som konsekvent vänder hem på egen planhalva? Kör för f-n och förlora i så fall med några nya anhängare till sporten istället för att, som nu, tvärställa skridskorna, förlora ändå och dessutom tvinga tv-tittarna att byta kanal för att få se ett mer underhållande tv-program, typ UR om knyppling.

Det är bandyns undergång vi ser om Svennes taktik får fortsätta.
Bollnäs bandy gör likadant och hur många, förutom de orangefrälsta, ser något underhållningsvärde i det? Eller framgång för den delen...

I bandy vill vi se lirare som Tuomas Määttä, EP, och Ishkeldin. Det är när de får fria tyglar som de och sporten visar sin suveränitet. Och krydda dem med typ ”hörnkäkande” Martin Johansson och målvaktsmagiker Sverre så har vi den ädlaste sporten av dem alla.

Nåväl – nu finns det inte plats för fler plumpar likt Broberg och Falun för byn. Jag hoppas och tror att vi växlar upp så vi i alla fall ger oss själva chansen att spela bandy en gång till i Uppsala innan våren smälter isen på Studenternas.
Följande användare sa tack: oj oj, ÖNNN
04 feb 2019 14:28 #41338

• Tack mottaget: 6

Replied by CB on topic Allmänna diskussioner

Jo Edsbyns P18 spelade mot Falun.

2-dot-elitrapport-api.appspot.com/report?gid=24239
01 feb 2019 22:50 #41337

• Tack mottaget: 21

Replied by bynsupp on topic Allmänna diskussioner

Och Byn spelade ingen match Ikväll.
Inte ens nån ungdomsmatch.
Så kvällens bandyupplevelse blev intet.
01 feb 2019 21:11 #41336

Själv har man tittat på Talang och imorron lär man väl skotta snö. Måste ju fördriva tiden tills den riktigt intressanta bandyn drar igång igen.
01 feb 2019 20:57 #41335

Fredag kväll.
Tittar på På Spåret.
Ingen bandy, fast jag kollar Elitrappport ifall nån ungdomsmatch med Edsbyn spelas ikväll.
Men, visst ja, VM pågår ju.
Sverige - Kazakstan 11-1.
I halvtid!
I en VM-semifinal!
Suck.
Håhåjaja.
Last edit: 01 feb 2019 20:33 by bynsupp. Orsak: Fel
01 feb 2019 20:28 #41334

Replied by Eriksson on topic Allmänna diskussioner

Kul att Felix Pherson får göra mål också! ^^
01 feb 2019 19:50 #41333

Replied by on topic Allmänna diskussioner

Till dig som undrade över "Bläsmåla".
Detta smeknamn/öknamn användes av Gunnar Sköld, signaturen Jek, i hans kåserier om Bollnäs i Ljusnan. Det var på 40- och 50-talet. Jag tror inte att det har använts särskilt mycket i folkmun. Namnet låter mer småländskt än hälsingskt, och det före kommer hos Vilhelm Moberg i Rid I Natt från 1941.
31 jan 2019 17:02 #41332

• Tack mottaget: 2

Replied by PR on topic Allmänna diskussioner

En stor anledning till att bli OS-sport är väl just möjligheten att växa internationellt. OS-sporter får mycket större uppmärksamhet och stora pengar satsas på alla idrotter som är med. Mellan 1993 och 2015 investerades t.ex. 72 miljarder dollar i sex vinter-OS, det vill säga tio miljarder dollar per medverkande förbund.
Bandyn högsta prioritet bör inte vara att få med så många fler nationer i bandyfamiljen (även om det också är positivt) utan snarare höja nivån hos fler nationer. Där kan nog OS-status och OS-pengar hjälpa till mycket.
Dessutom skulle ett OS-guld bli oerhört stort för en bandyspelare eftersom det bara spelas var fjärde år. Kanske tom större än ett SM-guld.
31 jan 2019 11:54 #41331

Bandy-VM pågår för fullt.
Som vanligt med flera Kalle-Anka resultat även i den sk A-gruppen.
Den OS-status som bandyn eftersträvar är längre bort än nånsin.

Bandy och amerikansk fotboll har en del gemensamt. Som inhemsk sport är am fotboll naturligtvis mycket större i just USA än vad bandyn är i både Sverige och Ryssland.
Men det som förenar, förutom att båda sporterna är typiskt inhemska är att det
internationella utbytet är litet och att allt avgörs i en enda match, Super Bowl är på alla sätt en sportslig superhändelse och Svenska Bandyfinalen är även den en hyfsat stor idrottshändelse inom sin sport.

Svenska elitbandyspelares största dröm är säkerligen att vinna Sm-guld under sin karriär (se för övrigt intervju med Andreas Westh på.Bandypuls).
Att vinna Sm-guld i bandy synes betydligt svårare än att vinna Vm-guld.
När man kollar bandyspelares meriter är det många som har en hel drös Vm-guld och väldigt många som har inga eller enstaka SM-guld.
Utom i Byn förstås, här är det ett halvt lag som har massor av Sm-titlar och enstaka/några Vm-guld.
31 jan 2019 11:42 #41330

Sant. Det har ju luktat kvart mot Bnäs ett tag. Och gärna för mig även om det säkert blir tufft. Bra pengar för föreningen och alltid härligt om vi vinner. Sen kan ju SAIK komma emellan och plocka Bollnäs dom med, de borde inte känna sig rädda för motståndet.
24 jan 2019 17:08 #41329

• Tack mottaget: 6

Replied by Dagolino on topic Allmänna diskussioner

VSK hade en omgång med Bollnäs för nåt år sen där de var nära att förlora.. tror inte de väljer Bollnäs då isen är bättre i Vänersborg.
23 jan 2019 15:15 #41328

Svårtippade kvartar ändå!
Kanske så här:
Villa väljer Vetlanda (men skulle kunna välja Bajen eller Vbg pga roligare mathcer- särskilt för Löfstedt/Andersson. Och för publiken).
SAIK tar Bajen. (Eller Bollnäs beroende på hur det går i deras sista möte).

Återstår Bgif och Vänersborg för oss och VSK. Svårt!
Om vi får välja först tror jag vi tar Vänersborg.
VSK vete tusan, har torskat mot bägge. Kanske kände dom sig närmast mot Bollnäs?
23 jan 2019 14:49 #41327

Replied by Skitibonde on topic Allmänna diskussioner

Vad menas med ”Bläsmåla”? Alltid undrat me aldrig förstått haha.
21 jan 2019 23:50 #41326

Synd att vi så enkelt gav upp kampen om andraplatsen när vi nu fick så värdefull hjälp av både Bollnäs och Broberg. Nu får kampen istället gälla den viktiga tredjeplatsen där man i alla fall får göra ett aktivt val av motståndare i kvarten.
21 jan 2019 07:34 #41325

Extra deprimerande när nu VSK torskade :/
Kan inte tycka det var fel att ställa Karlström, han är värd att få nån match och verkar ha gjort det bra.. Laget ska väl kunna va seriösa nog att vinna ikväll.
Suck!
20 jan 2019 19:58 #41324

Kolsäckarna smyger sig till Semi med en hemmamatch mer.
20 jan 2019 18:27 #41323

En stor skillnad om vi jämför tidigare säsongen är att lägsta nivån har varit för låg, tittar vi på enskilda spelare så har ju D liw varit bra när det dragit ihop sig för slutspel, jag tycker Hasse haft stora problem med bollkontrollen och inte lika tongivande, popa bättre men det blir för mycket vänta på att määtä ska göra något solo. Edsbyn måsten vara det sämsta laget på att vara favorit.
20 jan 2019 15:37 #41322

• Tack mottaget: 0

Replied by Anders on topic Allmänna diskussioner

Dålig inställning var det,undetskattning var det säkert.Håller med om att man måste kunna ändra i spelet när man möter ett lag som är så defensivt,det får tränarna ta på sig tycker jag.
20 jan 2019 15:20 #41321

Inget ont om Karlström, men signalen blir att man inte tar uppgiften på allvar. Och så såg det ut. GRATTIS FALUN!
20 jan 2019 15:10 #41320

• Tack mottaget: 3

Replied by Piotr Gushin #137 on topic Allmänna diskussioner

Otroligt! De var väl lika säker som vi på 2 p. Underskattning XXXL. Vi spelar eft motstånd, är ju inte 1a ggn...Extra surt när vi fick chansen igen.
20 jan 2019 15:10 #41319

Replied by Eriksson on topic Allmänna diskussioner

Jag säger väl att det är för jävligt hur man kan vinna en bandymatch på det här sättet. Jag är lika tråkig som matchen när jag säger det men: otroligt tråkig bandy från Faluns sida. Med det sagt kan man ju inte neka att den också är effektiv på sina sätt. Speciellt när ett lag som Edsbyn går ut med halvfart. Åter igen har laget underskattat sina motståndare. Nu fick vi inte igenom så mycket av vårat spel men när man inser att motståndarna kommer spela på ett sätt hela matchen så måste man komma med nya alternativ. Jag hade velat se mer lyft, långskott och fartspel. Som vi nu bevittnat så funkar inte enbart bollinnehav i dessa matcher. Sen när vi har klassen högre så ska man kunna ändra en hel del på sitt spel. Just för att anpassa sig efter matchen. Nämner åter igen en klyscha: Det är inte lätt och möta de här botten lagen heller.
Följande användare sa tack: gustaf.jonsson
20 jan 2019 15:09 #41318
Bilagor:

Ja,hur kan man vara så dålig.Ena dagen spelar man ut Bajen,nästa dag förlorar man mot ett bottenlag,jag blir så besviken på dom idag.Och där rök ju chansen på 2 å platsen också,och man bjuder in Bollnäs också.
20 jan 2019 15:09 #41317

Ja, jävligt surt att mista poäng i en sådan här match. Men det händer ju då och då.
Märkligt att ställa Svensson ändå tycker jag, det kanske inte gjort skillnad idag, men det är jämnt i toppen och att inte ställa upp bästa laget när tabellen ser ut som den gör är inte rätt tycker jag. Men såklart kul för Henke att få stå och dessutom rädda straff.
Last edit: 20 jan 2019 15:08 by 1974.
20 jan 2019 15:06 #41316

Klapp kass match, hur lyckas man förlora ?
20 jan 2019 14:56 #41315

Vilken skillnad mot matchen i torsdags,saknar farten man hade då.Dom har väldigt svårt att komma igenom Faluns försvar.Men jag tycker man kan kräva mer av byn.
20 jan 2019 14:41 #41314

Nu vill jag se att byn sätter fart i andra halvlek,vore tråkigt att tappa 2 poäng idag.
20 jan 2019 14:06 #41313

Bra kämpat Bollnäs, nu får Edsbyn göra sitt, härligt när vi får göra mycket hörnmål igen, tänk vi kunde fördelat ut några på matchen mot Sandviken. Andra platsen är öppen, har vi lite tur så känner villa för att testa lite inför slutspelet och kanske vila någon av landslagsspelarna i näst sista omgången. Det kan bli en målskillnadsaffär andra platsen om Västersia och Sandviken tar en poäng var och Edsbyn går rent. Därför Bore det bra att ge lite tid för att hålla tätt och båga producera mål framstår i resterande matchser.
18 jan 2019 21:13 #41312

Replied by qcn on topic Allmänna diskussioner

I kväll får vi tacka Bollnäs.

Visst, Byn måste troligen gå fullt resterande för att bli tvåa, men om vi gör det så måste nog VSK & SAIK också göra det för att vara före byn och de möts ju i sista omgången så bägge kan ju i så fall inte göra det.

Men vi har ju själva bl.a. Villa kvar att möta.
Intressant........
18 jan 2019 20:37 #41311

Bra Byn, fantastiskt fint spel idag, hatten av. Hammarby är förmodligen inte på topp heller, med det spel de visade upp idag så är jag lite förvånad att så pass många är med i landslaget där. Men ja, detta var en match i baktakt för dem, det kanske sett/ser bättre ut i övriga matcher(?).
Kanske reser sig deras landslagsspelare några nivåer i annan miljö också(?).
17 jan 2019 21:12 #41310

Wikblad är bra när det går bra för laget, när det går dåligt för kollektivet följer han med i denna downperiod, finns även fler. Mot Västerås bara växter han till en jätte när Edsbyn producerar framåt. Ted Hedel är årgång 2000. Trodde dock att vi skulle få in Oscar Karlsson i från den årgången, har han Lagt av ?
12 jan 2019 12:37 #41309

Replied by Skitibonde on topic Allmänna diskussioner

Tråkig förlust. Bara Svensk som får godkänt ikväll, Förbannad man blir att Edlund fortfarande får stanna kvar på planen.
Dock jävligt bra jobbat av farmers som låg på och sjöng i stort sett hela matchen.
Kanske låter lite tufft men tror det måste jobbas på Wikblads mentala sida. Man kan inte bara åka och sätta sig och bryta ihop efter man missar en chans, Man måste våga försöka igen. Vi alla vet att Wikblad är en av de vassaste när det väl händer.
Vill också säga att Ted Hedell ser väldigt lovande ut. Vågar köra och ser riktigt motiverad ut. Bra grabb.
Följande användare sa tack: Ella
11 jan 2019 23:49 #41308

Synd att Saik lyckas göra 2 - 0 målet precis före paus.
Dom kan spela smart på resultatet i andra, med tätt försvarsspel och kontringar. Men byn har trots allt massor med hörnor där nån MÅSTE sitta i en sån här match
annars blir det svårt. Hörnträning till veckan va?
Följande användare sa tack: Martin Lindahl
11 jan 2019 21:00 #41307

Synd att de inte kan vinna en sån här viktig match, där sprang topp två bort.
11 jan 2019 20:13 #41306

Replied by Rödblå falabo on topic Allmänna diskussioner

Blekt idag.
Bara bita ihop och komma igen. Hem å träna hörnor.

Inte för att den gjorde någon skillnad men nog borde timeouten tagits vid 3-0 målet?
11 jan 2019 20:01 #41305

Vi måste sätta hörnorna, och friläget wikblad, vi är inte riktigt med på banan idag. Fuskvuken passerar oss tyvärr nu.
11 jan 2019 19:58 #41304

Replied by Martin Lindahl on topic Allmänna diskussioner

Japp det blir buss till Sandviken och det finns 3 platser kvar i bussen så om nån tvekar så sluta med det och följ med :)
Hejja Byn
11 jan 2019 13:55 #41303

• Tack mottaget: 11

Replied by ERF159 on topic Allmänna diskussioner

Blir det någon buss till Sandviken ikväll?
11 jan 2019 07:51 #41302