Allmänna diskussioner

• Tack mottaget: 5

Replied by sisu on topic Allmänna diskussioner

Ja Edsbyn hade många lägen igår.
Skulle nr 9 skjuta mer istället för att försöka åka in med bollen över mållinjen så tror jag han skulle va i topp på målligan i Elitserien.
Han e grym när han gör dom där åkningarna men det känns som att motståndarna vet redan vad han kommer att göra.
Laget behöver steppa upp mot giffarna om de ska bli 2 pinnar på annandagen.
11 dec 2019 20:46 #41879

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Tack mottaget: 24

Replied by 1974 on topic Allmänna diskussioner

Ja Garankvist har jag varit imponerad av hela säsongen hittills, mycket lovande ungdom. Angående matchen så tyckte jag den var rätt rolig ändå, vi vann inte snyggt kanske men vi kämpade oss in i matchen och vann till slut. Bra gjort tycker jag.
Men jag kan instämma i att det blir någon dragning för mycket ibland, T.ex. Edling står och åker ofta rätt tycker jag men får inga pass då några kör lite för långt istället för att titta upp och passa kan jag uppleva. Och ja, vid backa hem lag så in med Edling i boxen vid mål där han är kung och mata bollar på honom, vi borde utnyttja hans styrka där mer kanske. Men och andra sidan, i det stora hela så tycker jag det sett väldigt bra ut och jag är inte orolig för fortsättningen bara väder och vind är med oss.
Heja Byn!
11 dec 2019 18:52 #41878

• Tack mottaget: 11

Replied by Spajk on topic Allmänna diskussioner

Kan bara instämma i att Granqvist imponerade. 17 år och ser redan etablerad ut för Elitseriespel.

AIK börjar få ihop sitt spel och kan nog definitivt bli farliga för vilket lag som helst i ett slutspel (vilket jag förväntar mig att de tar sig till).

Otroligt många brända lägen i går. Det känns som många skott gått utanför målet på sistone och att man ofta gör en dragning för mycket istället för att skjuta när läget finns. Igår hade vi lika gärna kunnat ha 6-2 i halvtid istället för 1-2 men det ville sig inte riktigt. Ska erkännas att även AIK hade en hel del saftiga lägen och Anders Svensson var tillsammans med Simon Jansson matchens två stora spelare för mig.

Jag kan också tycka att när byn möter lag som backar hem med 10 man att man borde kasta in ett par gubbar mitt framför mål som kan styra in hårda inspel när någon kommer runt på kanten. Just nu blir det oerhört många bortkastade inspel eller tappade bollar i dessa lägen som inte leder till nånting. En enkel liten styrning framför mål är allt som behövs i många fall och är svårt att försvara sig mot även för 10-mannaförsvar.

Ser för den delen fram emot att få Hasse tillbaka i laget. Hoppas innerligt att han kan vara tillbaka efter jul. Där har vi lite sparkapital att ta ut.
11 dec 2019 14:12 #41877

• Tack mottaget: 20

Replied by Olas kusin on topic Allmänna diskussioner

Ingen höjdare av Edsbyn igår, men jag imponerades ändå av AIK. De gjorde det bra.
Men mest av alla imponerades jag ändå av Jesper Granqvist! Han är redan otroligt bra och för mig var han byns bäste spelare igår. Otroligt roligt att se!
11 dec 2019 08:19 #41876

• Tack mottaget: 15

Replied by bahnhof on topic Allmänna diskussioner

Spelet ser inget vidare ut, hafsigt och slarvigt, för lite variation i anfallen, onödigt spännande idag, nära poängtapp igen
10 dec 2019 19:55 #41875

• Tack mottaget: 0

Replied by DP on topic Allmänna diskussioner

De som klagar på inställningen vid den här typen av matcher kan inte ha varit på plats och sett förutsättningarna.
Sen tycker jag också att det var konstigt att Sverre inte fick frislag vid målet.
08 dec 2019 18:04 #41874

• Tack mottaget: 12

Replied by oj oj on topic Allmänna diskussioner

Positivt ändå att vi tar poäng, och att vi har bra målskillnad, kommer bli viktigt i slutändan i kampen om topp 2
HEJA BYN!
08 dec 2019 17:56 #41873

• Tack mottaget: 2

Replied by Bosse on topic Allmänna diskussioner

Känns som man haft otur i utomhusmatcherna med vädret.
Men jämnar så klart ut sig sett över flera säsonger.
Vill inte klaga på domarna i världens snabbaste sport .
Föredömligt bra att spela i 3 perioder. Bra att beakta förutsättningar i spelet och inte ta utvisningar hit och dit.
Men lite förundrad över Sirius första mål där man först knuffar bort Anders S. från målet och sen lägger in bollen. En ny innovation kanske?
Men sammantaget 4 poäng mot Hammarby, Motala och Sirius i skitväder är riktigt bra. Känns som man borde ha vunnit ändå. Mer skott på mål, mer hörnor mer chanser. Bra inställning.
08 dec 2019 17:19 #41872

Fler hallar, tack! Känns som byn tappat poäng både mot Sirius och Hammarby nu p.g.a. urdålig is. Det blir ett så pass annorlunda spel på sånt här underlag att spelet inte går att känna igen. Det hoppar, studsar och slås mest bara långbollar. Ren chansbandy som kan gå åt vilket håll som helst oavsett vilket lag man möter. Frustrerande.
08 dec 2019 15:09 #41871

Wikblad försvinner ofta i de matcherna, det är nu han skulle kliva fram, medan de matcher när det går bra piskar han in 3-4 mål, ska han ta nästa steg behöver man kunna vända trender i matcher också. Sedan kunde vi iaf fårrr uppehåll, så orättvisas förhållanden medan villa kanske får klarblå himmel i vår mot Sirius.
08 dec 2019 15:05 #41870

• Tack mottaget: 10

Replied by PeO on topic Allmänna diskussioner

Just att det åks en och en de perioder det det bär emot tycker jag mig ha sett ett antal gånger tidigare också. Varför blir det så? När det börjar köras på det viset brukar det också nästan alltid sluta med poängtapp.
08 dec 2019 14:57 #41869

Onödigt poängtapp idag, tre utvisade och ett minus mål i baken. Viktiga poäng som edsbyn inte tog tillvaro på, irriterad på inställningen, åker en och en när det går emot i matcherna,
08 dec 2019 14:37 #41868

Ja, jag tyckte också det var lite överklass i Sixtenssons uttryck. Man ska alltså skämmas och känna att det inte tillhör klubben att tappa poäng eller spela jämnt mot ett topp 4-lag. Visst kan man vara besviken emellanåt men Lidköping är väl inte en del av USSR?
07 dec 2019 10:48 #41867

bahnhof skrev: Villa börjar bli högfärdiga, inte värds klubbmärket för att förlora poäng mot Sandviken utryckte sig Sixtensson, Ne kamma er Nu Villa, ett sm guld och det låter som ni är oslagbara, sedan Jesper Eriksson är ju bra rolig i intervjun, blir sur på tagg för att han frågar om varför det blir så att man sitter kvar på bussen; har du hållit på med drott själv ? Vilken fjant.

Följande användare sa tack: jwreid
06 dec 2019 23:09 #41865

Villa börjar bli högfärdiga, inte värd klubbmärket för att förlora poäng mot Sandviken, Ne kamma er Nu Villa, sedan Jesper Eriksson i intervjun blir sur på tagg för att han frågar om hur det blir så att man sitter kvar på bussen; har du hållit på idrott själv ? Vilken fjant.
06 dec 2019 23:01 #41864

• Tack mottaget: 22

Replied by bynsupp on topic Allmänna diskussioner

Jo de klart Perra att det är en rationell analys.
06 dec 2019 21:13 #41863

Även om vi har en match mindre spelad än flera av topplagen så har vi just nu gjort flest mål och släppt in minst.
Hoppas det håller i sig över söndagen också!
Heja Byn!
06 dec 2019 20:38 #41862

• Tack mottaget: 20

Replied by perrra on topic Allmänna diskussioner

bynsupp skrev: Är det Gunde-diesel som Bollnäs tankar inför matcherna mot topplagen, dvs Byn och Villa?
Och i övriga matcher får man soppatorsk.
Märkligt men samtidigt lite kul att man uppenbarligen inte förmår att hitta stället där alla andra tankar.

Jag tror mer det är att det är enklare mentalt att parkera bussen och vara extremt noggranna mot oss och Villa. Inget fel med det, hoppas vi hittar ett motmedel bara. Tror extremt tålamod, undvika bolltapp, variation och hörnor är nyckeln. Dvs lite mer sånt spel de hatade oss för när vi tog fem raka.
06 dec 2019 20:36 #41861

Är det Gunde-diesel som Bollnäs tankar inför matcherna mot topplagen, dvs Byn och Villa?
Och i övriga matcher får man soppatorsk.
Märkligt men samtidigt lite kul att man uppenbarligen inte förmår att hitta stället där alla andra tankar.
06 dec 2019 20:29 #41860

Kollat klipp på Bollnäs-VSK och nu såg det ut som att det gick åka på deras planhalva igen och inte hela-laget-framför-mål taktiken som mot byn. Strategierna skiljer väl sig förstås åt i olika matcher. Synd bara att derbyt i slutänden blev så jäkla segt och tråkigt.
04 dec 2019 22:08 #41859

Grattis Vsk ! Liten hjälp till byn i kampen om topp 2
Giffarna hade inte mentalt landat efter derbysegern.
04 dec 2019 20:12 #41858

Skriv livstidskontrakt med Popa!
Följande användare sa tack: pale
Last edit: 03 dec 2019 20:31 by bynsupp.
03 dec 2019 19:42 #41857

• Tack mottaget: 4

Replied by on topic Allmänna diskussioner

Det är intressant att se att i Sandviken planerar man redan för att SAIK inte deltar i slutspelet. Från 20 februari är det fotbollen som ska in i Göransson.....
02 dec 2019 21:22 #41856

• Tack mottaget: 16

Replied by Feedback on topic Allmänna diskussioner

Vi får väl se. Ganska säker på det. Villa vill absolut inte möta Byn i en final.
30 nov 2019 22:21 #41855

Replied by sisu on topic Allmänna diskussioner

Flamsarn som kastar ölburken mot hammarn, får inte giffarna konsikvenser??
Nån som vet?
30 nov 2019 11:10 #41854

Bollnäs kommer att spela likadant på annandagen. Tjyvtjockt mitt framför mål och styr ut allt mot kanterna där det körs fast precis som idag. Då gäller det att ha andra metoder redo än man hade ikväll.

Tråkigaste matchen den här säsongen skulle jag vilja säga själv. Nästan så sjöslaget i Motala får rankas högre.
Last edit: 29 nov 2019 23:06 by PeO.
29 nov 2019 23:03 #41853

Replied by qcn on topic Allmänna diskussioner

Feedback skrev: Kan bli dyrbara poäng. Krävs att vi kommer minst tvåa om vi ska nå hela vägen. Annars kommer Villa att välja Byn på sin halva. Dom är livrädda att möta Byn i en final. Över fem matcher är det inga som tar dem.

Inte en chans att Villa kommer att välja Byn. Det finns bara tre lag som har kapacitet att vinna SM guld. Villa, Byn och Bollnäs. Villa vinner serien, byn och Bollnäs blir tvåa och trea och hamnar därmed på samma halva i och med att Villa aldrig kommer att välja någon av dem på sin sida.
29 nov 2019 22:04 #41852

Precis så är det Feedback.

Att det kommer en dipp får man räkna med. Och att förklara en förlust utifrån hur motståndarna spelar är lönlöst. Vill vi vara bland de bästa måste vi se till att ha nycklar till alla lås.

Ikväll var Bollnäs bättre än oss,
Punkt slut.
Vi kommer igen rödblått, garanterat!

Heja Byn!
29 nov 2019 21:21 #41851

Replied by Anders on topic Allmänna diskussioner

Man saknade farten som vi haft i många matcher nu.Sen blev det för mycket solokörning tycker jag.Det hade behövts mer skott utifrån när man möter ett lag som backar hem så mycket,sen får man erkänna att Bollnäs var mycket hetare idag.Men vi har revansch att fodra på Annandagen.
29 nov 2019 21:00 #41850

• Tack mottaget: 16

Replied by Feedback on topic Allmänna diskussioner

Kan bli dyrbara poäng. Krävs att vi kommer minst tvåa om vi ska nå hela vägen. Annars kommer Villa att välja Byn på sin halva. Dom är livrädda att möta Byn i en final. Över fem matcher är det inga som tar dem.
Följande användare sa tack: ÖNNN
29 nov 2019 20:24 #41849

• Tack mottaget: 1

Replied by ÖNNN on topic Allmänna diskussioner

Råd att förlora kan man ha, men man ser ju gärna att de hittar lösningarna också... Det var ju känt sen gammalt att Gif skulle spela så. Ser ingen anledning att va nöjd utan nu gäller det att lyfta sig en nivå. Räcker inte med att slå mindre bra lag med 8-0 om man ska få uppleva en vacker vårdag på studenternas ;)

Krävs att fler blir inblandade i spelet. Sen verkade det bitvis lite uppgivet som fler har sagt, och varför det blir så vet jag inte..
29 nov 2019 20:19 #41848

Det var inte Edsbyns kväll ikväll. Jag är ändå inte nedbruten . Bollnäs var bra och vi hade inte nyckeln med oss till låset denna afton.
Heja Byn.
29 nov 2019 20:09 #41847

Brukar generellt se ut så här mot Bollnäs. Ganska trista matcher tyvärr eftersom de spelar så pass defensivt. De spelar lite halvfult på gränsen också hela tiden, genom att spela tufft nog att ta massor med frislag, men inte tillräckligt för att det ska bli utvisning. Det blir haltande och stängda matcher som är rätt tråkiga att titta på, men samtidigt svårt att klandra dom då taktiken lyckades. Men skyttet stämde liksom inte heller ikväll för byn. Kändes som nästan samtliga skott gick utanför mål. Men ingen fara på taket, då det väl är Villa och Bollnäs borta som är just de två matcher som man "har råd" att förlora.

Sen muppen som går fram och skriker i Bandyplay-kommentatorernas mikrofon mitt under matchen kanske BGIF borde hålla lite koll på framöver.
Last edit: 29 nov 2019 20:16 by Spajk.
29 nov 2019 20:08 #41846

Förluster mot båda toppkonkurrenterna nu.
Visst att säsongen sett bra ut hittills men det är bara att konstatera att det finns en del att jobba med. Ikväll såg de stillastående och bolltittande ut många gånger. Ser inte ut som de har nån lösning på Bollnäs försvarsspel.
29 nov 2019 19:59 #41845

Har nog aldrig sett en större buss på Sävstaås än ikväll, eller på någon arena någon gång.
29 nov 2019 19:59 #41844

Bedrövligt dåliga idag, det ser så naivt ut att åka in i den där gröten i 90 minuter. Bollnäs spelar som vanligt tråkigt men effektivt. Saknas strategi i Edsbyns spel, sedan såg de inte hungriga ut? Hur man nu inte skulle kunna vara det.
Följande användare sa tack: ÖNNN
29 nov 2019 19:59 #41843

LÖ skrev: Edsbyn leder just nu serien med 15 fler mål gjorda än Villa.
Oscar Wikbad leder skytteligan, följd av Martin Söderberg och Christian Mickelsson. Alla tre är Edsbypojkar!

Jag tänkte på det med- de leder både poäng- och skytteliga! Det är egentligen sjukt!
29 nov 2019 11:30 #41842

Fint av Farmers att hylla Hedqvist på det sättet. Han ska veta att det fortfarande värmer när man tänker på hans tid i Röd-Blått, och det känns fortfarande lite konstigt när man ser i målprotokollet att Hedqvist dunkat in en hörna eller tre för Vänersborg. Hans bössa av sällan skådad kaliber var underbar att ha i sitt lag, för det kunde avfyras en missil rätt in i mål varifrån som helst så länge man var på motståndarens planhalva.

Det som sticker ut allra mest är semifinalen mot Västerås 2008, där han mer eller mindre på egen hand tog oss till den SM-final som ledde till det femte raka guldet. Vi låg under med 0-2 i matcher, vände till 2-2, och i den sista avgörande matchen hemma låg vi under med 0-3 med kvarten kvar. Hedqvist gör 3 av 4 mål sista kvarten och vi vänder och går till final. Men det här behöver jag nog inte påminna om, för det är etsat i alla Röd-Blåa hjärtan.

Hedqvist manade på både publik och lagkamrater och det uppstod ett sådant magiskt tryck i arenan att den fullständigt kokade. Räknar man bort finalerna så är det nog för mig inget bandyminne som kan mäta sig med den där sanslöst galna kvällen:

Tack, Jocke Hedqvist!
Följande användare sa tack: pale, CGÖ86
28 nov 2019 14:07 #41841

Replied by Byn on topic Allmänna diskussioner

BAHNHOF>
Spinnars kommer vara 57 år när bygget är klart...
28 nov 2019 10:26 #41840

• Tack mottaget: 4

Replied by on topic Allmänna diskussioner

Edsbyn leder just nu serien med 15 fler mål gjorda än Villa.
Oscar Wikbad leder skytteligan, följd av Martin Söderberg och Christian Mickelsson. Alla tre är Edsbypojkar!
28 nov 2019 10:11 #41839

Ja vädret kommer spela in en hel del, och inställningen. har spinnars fått suger tillbaka igen nu när Bollnäs ska bygga hall ?
27 nov 2019 22:03 #41838

Ja, den här matchen blev punkterad ganska fort. Det såg lekande lätt ut för byn.

Wikblad leder nu både poängligan och skytteligan. Imponerande!

Bollnäs nästa. De spelar mycket med långbollar och långa utkast, så där behöver byn vara med på lyrorna för att undvika frilägen emot sig. Mickelsson har gjort över hälften av deras mål hittills, varav många på styrningar och returer precis framför mål. Har vi bara koll på dessa två faktorer så kan vi förhoppningsvis även neutralisera Bollnäs. Vi har om inte annat gjort dubbelt så många mål och även släppt in färre bollar hittills, så jag är hoppfull. Frågan är ju dock vad det blir för väder...
27 nov 2019 20:47 #41837

Tack för ikväll Byn!
Just nu spelar ni bandypropaganda, så roligt att se på.
Heja Byn!
27 nov 2019 20:19 #41836

Ja så är det, det är deras bästa spelare.
27 nov 2019 19:07 #41835

Synd för Vänersborg men kanske fördel för oss, Robin Öhrlund är inte med ikväll febersjuk enligt ttela.
27 nov 2019 09:14 #41834

Hoppas att det är möjligt, i år ska det sättas in extra mycket för att kunna göra det möjligt. Hoppas att fler än vanligt kan bidra med något också för att kunna behålla den här truppen. Det spelet vi spelar drar ju även intresset från flera håll då vi spelar en underhållande bandy med mycket aktiviteter över hela planen
26 nov 2019 12:39 #41833

bahnhof skrev: Edsbyn spelar den mest sevärda och roliga bandyn och villa spelar väl kanske den mindre riskfyllda och strategiska bandyn i mina ögon sett.
Jag tycker att det var riktigt trevligt senare matchen och få se toumas kräma ur sin skicklighet, Undrar om det finns någon möjlighet att behålla honom en tag till,

Med Miljonklubben tror jag det är möjligt. Inte annars. Nästa säsongs insamling är nu igång!
Last edit: 25 nov 2019 22:08 by PeO.
25 nov 2019 22:07 #41832

bahnhof skrev: Edsbyn spelar den mest sevärda och roliga bandyn och villa spelar väl kanske den mindre riskfyllda och strategiska bandyn i mina ögon sett.
Jag tycker att det var riktigt trevligt senare matchen och få se Tuomas kräma ur sin skicklighet, Undrar om det finns någon möjlighet att behålla honom en tag til, det hade varit helt otroligt bra.

25 nov 2019 21:31 #41831

Edsbyn spelar den mest sevärda och roliga bandyn och villa spelar väl kanske den mindre riskfyllda och strategiska bandyn i mina ögon sett.
Jag tycker att det var riktigt trevligt senare matchen och få se toumas kräma ur sin skicklighet, Undrar om det finns någon möjlighet att behålla honom en tag till,
25 nov 2019 21:30 #41830

Spajk: Jag tror att du har helt rätt och jag tycker det är fantastiskt att kunna se matcher som man har svårt att ta sig till.
Däremot har jag svårt att se varför man sitter hemma och klagar på kvaliteten på sändningarna. Kvaliteten är alltid bättre på plats ;-).
Givetvis ska man få vad man betalar för om man streamar.
Varför kunde vi skicka bussar förr? Enda förklaringen måste vara Bandyplay, på gott och ont då.
24 nov 2019 15:54 #41829