Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Supporterforum

Allmänna diskussioner Igår 08:17 #40520

• Kongen
  • Kongen Profilbild
  • Tack mottaget: 11
VSK fick en lektion av mästarna.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Allmänna diskussioner Igår 05:47 #40519

• Pelle
  • Pelle Profilbild
Kanske högtalarna blivit fuktig

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 21:42 #40518

• CGÖ86
  • CGÖ86 Profilbild
Mästerlig match av byn, vilken propaganda bandy
bara snygga mål, men extra kul att 81 fick piska upp en pärla i klykan.

Håller med angående ljudet i arenan, inte bra!

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 21:32 #40517

• ERF159
  • ERF159 Profilbild
  • Tack mottaget: 9
Fantastisk match av byn ikväll, spelet var så bländande så Farmers glömde bort att sjunga till och med ;-)

Men börjar det inte bli dags att göra nått åt ljudet i Arenan nu...?

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 21:20 #40516

• PeO
  • PeO Profilbild
  • Tack mottaget: 4
Alltså, 5-1 målet är bland det vackraste jag sett! Grym match!

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 21:18 #40515

• bynsupp
  • bynsupp Profilbild
  • Tack mottaget: 15
Nr 81 gör sitt första mål för Edsbyn i minut 81!
Senast redigerad: 13 dec 2017 21:20 av bynsupp.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 21:17 #40514

• oj oj
  • oj oj Profilbild
  • Tack mottaget: 8
Tack för underhållningen byn!

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 20:54 #40513

• Piotr Gushin #137
  • Piotr Gushin #137 Profilbild
Fantastiskt Byn!!!!! Vilken match! Finner inte ord ikväll. Å äntligen fick nr 81 näta. 99an är overklig, å hur bra ska nr 6 bli? Mot elfte guldet, grattis Bypöjkar!

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 20:07 #40512

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild
  • Tack mottaget: 10
Bara att lyfta på hatten och hylla laget för årets insats, Vilka avslut, vi lyckades dyrka upp Västerås. Nu har vi tagit full poäng mot samtliga topplag. Wikblad får verkligen sin komersiella genombrott i år.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 20:06 #40511

• JW
  • JW Profilbild
  • Tack mottaget: 12
Gick ju bra det här.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 17:41 #40510

• bynsupp
  • bynsupp Profilbild
För att det ska bli ett derby krävs att även Bollnäs spelar i elitserien.
Så det får inte gå alltför illa för det orange laget tre mil österut.

För mig skulle bandyn förlora en dimension utan dessa prestigematcher.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 15:57 #40509

• Jonas Persson
  • Jonas Persson Profilbild
Bollnäs ska ha stryk 7 dagar i veckan och gärna hånas lika många dagar i veckan enligt mig. Den dagen då dessa känslor försvinner i ett derby så är det åtminstone mitt sista derby som ses live.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 11:36 #40508

• Kongen
  • Kongen Profilbild
Därför att allt är inte svart och vitt. Det finns omständigheter som måste räknas med och som inte är direkt överförbart till en vanlig situation i vardagen. Om ett fyllo skriker "din jävla idiot" så kommer det aldrig att gå till något åtal. Var så säker. Du kommer bli utskrattad i antingen polishuset eller tingsrätten och du slösar på samhällets resurser för att driva en process kring en sådan bagatell. För en bagatell är vad det är. Först och främst är uttalandet inte speciellt grovt, för det andra är uttalandet uppenbarligen sagt i stridens hetta och för det tredje är personen påverkad. Att rycka på axlarna och gå vidare är inte samma sak som att säga att det är ett okej uppförande.

Sen om man vill ha ett hett derby med starka känslor både på och utanför plan så kan man inte förvänta sig att alla människor ska hålla sig perfekt på gränsen till det tillåtna. Det kommer alltid vara någon som går över gränsen och säga något olämpligt när man är så nära den. Till och med spelarna på isen går ofta över gränsen med fula tacklingar, då det är en storm av känslor. Och det är JAG okej med, så länge det handlar om bagateller. Vill påpeka att jag talar för mig själv och mig själv enbart. Sen kan jag tycka att familjeläktare ska finnas just pga den anledning som vi diskuterar. Gillar man inte de heta känslorna så kan man ställa sig där och heja på laget. Det har jag gjort flera gånger när jag inte orkar att sjunga eller stå trångt.

Sen för att vara petig handlar det inte om förtal, utan om förolämpning, då dessa skällsord är direkt till personen i fråga. Sen vad du menar att Meetoo har med det här att göra vet jag inte.

God jul och gott nytt år till dig med!
Senast redigerad: 13 dec 2017 11:37 av Kongen.

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 10:42 #40507

• Dagolino
  • Dagolino Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Stämning håller jag med Kongen om!! Det skall vara stämning i ett derby men även alla andra matcher! Det skall vars sång.. och farmers har så otroligt många stämningshöjande sånger som inte är nidvisor mot motståndarna. Ni är helt enkelt bäst både gällande sång och stöttning av egna laget!
Även om jag inte är emot lite retsamhet. Att vi vann finalen och vann senaste matchen bevisar i mina ögon att det inte var en tillfällighet! Det om något skär nog i ett Bollnäshjärta! Det hade gjort så i mitt rödblå om situationen varit det motsatta. Att tiga kan ibland göra mer ont än att säga retsamma saker. För Bollnäs supportrarna "VET" även om vi inte påminner dem :)

Däremot att skrika "jävla idiot" i stridens hetta ställer jag mig frågande till! Hur kan det bli rättfärdigat bara för att det sker på ett idrottsevenemang då det inte är det i samhället i övrigt? Med hänvisning till att vissa händelser på Hockeymatcher har dragits till domstol så är jag inte helt säker att det inte sker en vacker dag för att rättsligt skapa ett prejudikat. Jag tror att "Meetoo öppnat dörrar där vi inte sätt slutet än även om jag håller med Kongen om att det idag känns främmande att så sker. För skriker man idiot så är det helt enkelt förtal :) För om man rättfärdigar ett lagbrott var går då gränsen för nästa? Blir det ok med slagsmål mellan supportrar om det sker på en idrottsplats? Senaste påstående kan givetvis ses som idioti men jag skrev det för att påvisa, var drar man gränsen?

Har full förståelse att vissa efter detta inlägg anser att jag hellre borde ägna mig åt fia med knuff eller gå med i en kyrkokör! :) Det har jag full respekt för och önskar er alla, som delar och som inte delar min åsikt en riktigt God Jul och ett gått nytt år! Jag lägger mig i debatten om detta då jag är övertygad om att Redfarmers och dess supporter alltid strävar efter att störta laget och göra föreningen stolt!

God Jul och Gott nytt år!
Önskar
Dag

Allmänna diskussioner 13 dec 2017 09:11 #40506

• Kongen
  • Kongen Profilbild
Vill man att Red Farmers ska bli en kyrkokör så finns det redan gott om sådana föreningar i Edsbyn. Är det derby borta mot Bollnäs så ska det vara hett. Men tyvärr har ju denna "bandyfamiljs"-attityd börjat avspegla sig på planen. Var fanns passionen på planen i derbyt senast? Det var två lag som behandlade matchen som om det vore mot vilket lag som helst. Försvinner känslorna så försvinner även mitt intresse. Mer känslor i Bandy!

Sen menar jag inte att man ska tillåta vad som helst, det är inte det jag säger. Hot, våld och rasism ska självfallet inte accepteras, och det gör det inte i Red Farmers heller. Men det kommer alltid att skrikas tillmälen som "din jävla idiot" i stridens hetta. Att sådana tillmälen först skulle drivas vidare av målsägande och att åklagaren sedan skulle bifalla ett sådant åtal är verklighetsfrånvänt. Det händer inte.

Allmänna diskussioner 12 dec 2017 04:02 #40505

• Spajk
  • Spajk Profilbild
  • Tack mottaget: 3
Läge att sälja 3 biljetter för priset av 2, nu när det blir tre möten på fem dagar (Västerås-Tellus-Kalix). Det lockar kanske fler till att se alla tre matcherna så här nära jul?

Allmänna diskussioner 11 dec 2017 13:43 #40504

• Bosse
  • Bosse Profilbild
Grattis Oskar Wikblad till Vm-guldet i P21. Svenska forwards hölls i hårda tyglar.
Speciellt Oskar Wikblad och Martin Landström.
Då var det viktigt att försvarsspelarna klev fram vilket man gjorde med 4 av 6 mål.
Ett mål gjordes av forward Robin Öhrlund som gjorde sina första poäng i finalen.
Ett mål av avbytarforward Filip Bringe.
En match som visar betydelsen av fullplansspelare liksom goda avbytare.
Ungefär som Edsbyn menar jag.
Sen kämpade dom nåt otroligt. Känns också igen . :)

Allmänna diskussioner 11 dec 2017 06:46 #40503

• ämnebobo
  • ämnebobo Profilbild
  • Tack mottaget: 1
Självklart ska de vara den hatkärlek som är mellan Oss å B.näs..å alla ramsor å nya sången är Bra..
män tänker bara på FARMERS rykte om de blir .för mycket personangrepp..Vi fick ju mycke skit från B.näs ang..Järven..män menar att Vi int ska bli som dom..Vi är bättre både på Is å i Klack..eller hur ??? Å Vi är kända i hela Bandysverige...att Vi är "bästa"klacken...har själv stått i klacken i måååånga år. å Jag har bara hört rykten..män ville skriva..för Farmers är Braaa...

Allmänna diskussioner 11 dec 2017 00:04 #40502

• Dagolino
  • Dagolino Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Vi är alla bröder och systrar som älskar Edsbyn IF! Vi har rätt att ha våra egna åsikter och skall respektera ändras med god ton även om vi inte håller med varandra.

De gånger jag besökt Edsbyn och tittat på bandy har det stått barn i klacken. Själv har jag inte hört nåt negativt sjungas. Men vill man håna andra säger det i mina ögon mer om individen själv än den som hånas. Jag har själv ändrat mitt beteende och tänkt om.

Att ändra gör något betyder inte att det är ett ok beteende.

Lite retsamt kan det få vara om det sker inom rimlig gräns :cheer: men hur vet jag att min gräns inte sårar? För om den sårar och det som sägs är fel kan det handla om förtal enligt brottsbalken. Hänvisar till tidigare inlägg som kan uppfattas som en fråga.
Följande användare (n) sa tack: elinbrunlof

Allmänna diskussioner 10 dec 2017 22:50 #40501

• Byn
  • Byn Profilbild
  • Tack mottaget: 2
Vad menas med personligt angrepp i dagens urlöjliga PK- Sverige då? "Dina byxor är fula" ?
Kan ju gå på ett Stockholmsderby i fotboll, då är Edsbyn-Bollnäs en begravning i jämförelse.
Klarar man inte av att det skriks lite på läktaren i ett derby så kan man väl vara hemma och spela fia med knuff?

Allmänna diskussioner 10 dec 2017 22:11 #40500

• Skitibonde
  • Skitibonde Profilbild
Jag stod mitt i klacken och kommer inte ihåg att jag hörde några personliga angrepp. Tycker det är helt okej att sjunga lite små retsamma ramsor när det är ett sådant derby!
ämnebobo skrev:
Blir såå besviken..om de är sant..ryktena om några i"klackens" uppträdande på Sävstaås..Farmers har ju alltid vare skötsamma å int ropat en massa skit..hoppas verkligen att klackledningen formar nybörjare efter vad den varit...å personliga angrepp hör absolut int hemma i RedFarmers..rätta Mej om ja har fel....
sjung Era braa sånger..hejjja på å var ..skötsamma så Vi får behålla Vårt fina rykte om Farmarna...
Senast redigerad: 10 dec 2017 22:12 av Skitibonde.

Allmänna diskussioner 10 dec 2017 17:03 #40499

• ämnebobo
  • ämnebobo Profilbild
Blir såå besviken..om de är sant..ryktena om några i"klackens" uppträdande på Sävstaås..Farmers har ju alltid vare skötsamma å int ropat en massa skit..hoppas verkligen att klackledningen formar nybörjare efter vad den varit...å personliga angrepp hör absolut int hemma i RedFarmers..rätta Mej om ja har fel....
sjung Era braa sånger..hejjja på å var ..skötsamma så Vi får behålla Vårt fina rykte om Farmarna...
Följande användare (n) sa tack: elinbrunlof

Allmänna diskussioner 09 dec 2017 20:46 #40498

• Byn
  • Byn Profilbild
Lika ointressant landskamp imorgon mot Ryssland... eller vad det var för land dom skulle möta?

2 länder kan vinna ett VM.
2 länder i hela världen...
Ska man skratta eller gråta?

Allmänna diskussioner 09 dec 2017 16:10 #40497

• Piotr Gushin #137
Intressant landskamp mot Norge idag, 16-1. En eloge till Svensk som vänder ryggen åt skämtet.

Allmänna diskussioner 08 dec 2017 19:03 #40496

• bynsupp
  • bynsupp Profilbild
Ja, vi vann mot Bollnäs på Sävstaås.
Igen.
En lyckoarena.

Snart stundar Annandagsderby i vår hemmaborg.
Känns som att det är svårare att vinna här.

Jag känner så här;
vi vinner om två veckor.
För vi är helt enkelt ett bättre lag.
Och det känns hur lugnt som helst.
Matchen på Tele2 i mars ger ett lugn för lång tid framöver.
För vi vann Matchernas Match.
Den enda bandyfinal som spelats mellan Edsbyn och Bollnäs.
Hälsingehambon med 3-1 till Byn är för mig alla tiders bästa och viktigaste match för Edsbyn.

Allmänna diskussioner 08 dec 2017 10:48 #40495

• Kongen
  • Kongen Profilbild
Intressant klipp där med kameran bakom Svensson. Visar också att Mickelssons mål bröt mot reglerna då han hoppar och slår till bollen ovanför axelhöjd. Vill man vara snäll och påstå att han hoppade och slog till den parallellt med axeln så bryter det fortfarande mot reglerna.

Reglerna är tydliga. Axelhöjd råder om spelaren har båda skridskorna i isen. Hoppar spelaren står det klart och tydligt att klubban bara får vara "under egen brösthöjd". Går att läsa under Regel 6 (sida 19 i regelboken).

Hur som helst, vi vann mot Bläsmåla. Igen.
Senast redigerad: 08 dec 2017 10:48 av Kongen.

Bläsmåla och defensiva lag 05 dec 2017 10:44 #40494

• LÖ Profilbild
Vad jag minns var det Gunnar Sköld, signaturen Jek , som använde "öknamnet" Bläsmåla på Bollnäs i sina krönikor i Ljusnan. Men jag tror inte att det är ett namn som använts särskilt mycket i praktiken.

Och det där med att Byn har svårt med väldigt defensiva lag är väl en sanning som gällt i många år nu.

Allmänna diskussioner 05 dec 2017 10:16 #40493

• Skitibonde
  • Skitibonde Profilbild
Vart kommer "Bläsmåla" ifrån å vad betyder det? Alltid undrat men aldrig förstått :lol:
Senast redigerad: 05 dec 2017 10:17 av Skitibonde.

Allmänna diskussioner 05 dec 2017 00:02 #40492

• JahaHärIgen
  • JahaHärIgen Profilbild
  • Tack mottaget: 5
www.bandyplay.se/watch/6942

En kamera bakom Anders Svensson, vid Bollnäs tre mål. Intressant klipp. Visar hur snyggt Oskar Olssons mål var.

Allmänna diskussioner 04 dec 2017 14:35 #40491

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild

Allmänna diskussioner 04 dec 2017 11:28 #40490

• nevil
  • nevil Profilbild
Kanske bara nåt jag inbillar mig men det känns som om Edsbyn har svårare för lag som "parkerar bussen" än lag som också försöker anfalla.
Vi tappar fart i spelet mot "busslagen"...

Allmänna diskussioner 02 dec 2017 12:00 #40489

• JahaHärIgen
  • JahaHärIgen Profilbild
  • Tack mottaget: 5
Det var ingen perfekt match, men flera positiva saker att hämta ur den.

Upplever att Joakim Svensk har börjat gå på fler offensiva räder denna säsong. Fler anfallsvapen är alltid positivt.

En annan underhållande sak är den offensiva pressen. Roligt att se runt fem edsbyspelare högt upp på Bollnäs planhalva. Speciellt roligt att se när den fungerar. Om jag inte missminner mig så försökte de med en liknande press mot Villa, som inte fungerade så bra.

Oscar Wikblad har under hela seriespelet varit vass. Känns som att Jonas Edling tänt till också, tack vare Oscars många mål.

Hörnskyttet känns vasst. Finns många alternativ. Andersson, Wikblad, Edling, Hammarström eller varför inte en variant. Många alternativ gör det svårare för motståndarna. Sedan lär Toumas Määttä tränat mycket på sina skott. Hans mål igår var ändå ett riktigt bra skott. Han (och Edsbyn) behöver det.

Allmänna diskussioner 02 dec 2017 10:33 #40488

• Mörtnasaren
  • Mörtnasaren Profilbild
Ja jag tycker då att det var en bra match. Bra tempo och bra kvalite på passningarna i bakplan. Man kan ju kontstatera att det nästan är helt slut på " hemvändarbandyn". Nu kör de flesta lag mera framåt. Och det tackar vi för.
Jag vill framhålla två saker i den här matchen. Dels Popas otroliga energi. Jag vet inte om jag sett honom så sugen på att köra som nu. Dels vill jag lyfta fram Jocke, som driver upp bollen fint och serverar Tuomas i exakt rätt läge, just före det avgörande målet. Det var klass! Sen var ju avlsutet inte så tokit heller.

Allmänna diskussioner 01 dec 2017 21:13 #40487

• Byn
  • Byn Profilbild
Bra med seger men det var ett sömnpiller till match. Tur med uppehåll. Finns saker att jobba på, minst sagt..

Allmänna diskussioner 01 dec 2017 20:16 #40486

• 1974
  • 1974 Profilbild
  • Tack mottaget: 16
Skönt, mycket bra Byn!

Allmänna diskussioner 01 dec 2017 20:09 #40485

• Spajk
  • Spajk Profilbild
Ordningen är bevarad!

Allmänna diskussioner 01 dec 2017 20:03 #40484

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild
Härligt, såg bättre ut idag även om det är en del i spelet som hackar. Vi tappade fokus efter 1-4 målet men denna gång togs timeouten vid rätt läge. kom igen och vinn nästa match nu.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 20:58 #40483

• Pelle
  • Pelle Profilbild
Oavgjort hemma senast7-3 mot Vetlanda borta, svackan är nog lite djupare än så, kan bli svårt mot Bollnäs också. Likartat få det överstökat, blir bättre snart

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 20:50 #40482

• Bosse
  • Bosse Profilbild
Bara att glömma denna match. Dom flesta ville nog bara sova
efter långa bussresan. Men Vetlanda giftiga såklart.
Paret Lövstedt- Andersson en riktig superduo.
När serien vänder har Byn Vänersborg, Villa och Vetlanda
på hemmaplan och bara Kalix borta (dessa är de längsta bortaresorna).
Fom 13 december blir det intensivt matchande med 9 matcher tom 30 december.
Då behövs bred trupp och då behövs Joel W och Markus P.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 20:16 #40481

• bynsupp
  • bynsupp Profilbild
Så är årets bottennapp avklarat.
Skönt.

Slarvigt passningsspel och oslipade skridskor då blir det så här.

Vetlanda var bra ikväll. Ett motiverat lag med spets.

Nej, ikväll var vi inte påkopplade.
3-7 och 2-7 känns igen.
Kan bli Sm-guld när sånt här händer.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 20:04 #40480

• oj oj
  • oj oj Profilbild
Få stryk av Vetlanda borta är inget att säga om så, men släppa så här får inte ske.
Men men, Bollnäs behövde nog den ofrivilliga vilan ikväll, för på fredag kommer vi revansch sugen utan dess like.
HEJA BYN!!!

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 20:01 #40479

• Piotr Gushin #137
Pinsamt! Busschauffören bäst idag. Nästan en bragd att vi fick en pinne mot Sirius...

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:57 #40478

• 1974
  • 1974 Profilbild
Byn skrev:
1974> Sen beror det på vilken sorts uddamålsförlust man åker på också.
Absolut, så är det.
Men jag tänker mig matcher då det går trögt liksom, som Villa, Sirius och nu.
Men samtidigt så blir det ju tråkigt i den aspekten att hoppet är dött med 30 minuter kvar och båda lagen egentligen bara spelar av, men man sitter ändå och tittar.
Men känslan efteråt känns inte lika sur på något vis tycker jag när det ändå inte är något snack om saken.

Tillägg :Det kanske är så att jag redan hunnit processat förlusten innan matchen är slut. ;)
Senast redigerad: 29 nov 2017 20:10 av 1974.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:50 #40477

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild
I ren besvikelse och irritation la jag in lite till miljonpengen

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:39 #40476

• Byn
  • Byn Profilbild
1974> Sen beror det på vilken sorts uddamålsförlust man åker på också.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:30 #40475

• oj oj
  • oj oj Profilbild
Men alltså, det FÅR inte rinna iväg så här!!!
En liten tröst är väl att Bollnäs kan få sota för detta fiasko, för det är det.

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:21 #40474

• 1974
  • 1974 Profilbild
Haha 7-1 i skrivandets stund.
Men det är nästan så jag tycker det är skönare att åka på en sådan här propp än uddamålsförlust. :P

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 19:20 #40473

• Imprezan
  • Imprezan Profilbild
Pinsamt agerande från laget! Känns alldeles för bekväma i sitt agerande. Bara för att man är mästare går inget av sig själv utan man lär fortfarande borra ner huvudet och köra skiten ur sig. Detta bli förhoppningsvis en väckarklocka för laget!

Allmänna diskussioner 29 nov 2017 18:51 #40472

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild
Och där var svackan fulländad, ser ut att bli en pinsam historia ikväll. Skit

Allmänna diskussioner 26 nov 2017 17:13 #40471

• bahnhof
  • bahnhof Profilbild
Nu sätter vi in det sista till miljonpengen.
Sidan laddades på: 0.290 sekunder

Please publish modules in offcanvas position.